Viime syksynä vaimoni otti lainaa ja perusti yrityksen. Hän siis ”loi työpaikkoja”, kuten aikamme avainlause kuuluu.
No, ainakin yhden työpaikan hän loi. Tai vielä täsmällisemmin:jotain tekemistä itselleen.
Juuri kukaan ei näet saa rahaa hänen askareistaan. Ja minulla on aavistus, ettei aikamme oikeasti paljon muusta piittaa. Joutavaa roskaa tuottavien yritysten johtajauroksia kumarretaan, koska he auliisti varisuttavat neuvotteluhuoneidensa pöydiltä muruja koko kansakunnalle, luovat ”kasvua”.
Liiketoiminnan ideana ei ole aikoihin ollut ihmisten tarpeisiin vastaaminen, esimerkiksi vaatteiden tai leivän myyminen, palvelu. Ylimpänä tarkoituksena on nyt tarpeiden luominen ja rahan kiristäminen ihmisiltä niiden avulla, siis riisto. Turruttava kännykkäpeli käy sen välineeksi ihanteellisesti.
Vaimollani on pieni nettikauppa, josta voi ostaa luontoa ja ihmisiä kunnioittaen valmistettuja vaatteita. Mutta koska marketista kehätien varrelta saa tavallisia paljon halvemmalla, päättää kuluttaja, ettei hänellä ole varaa hienostella laadulla tai moraaliperiaatteilla. Pienyrittämisellä ei paljon ansaita. Se on hyvä, vaikka kallis harrastus.
Kuitenkin sightseeing suosituilla kauppapaikoilla kertoo käsittämättömästä vauraudesta.
Poistun kantakaupungista harvoin, joten automarketkulttuuri on minulle aina järkytys.
Taannoisella reissullani ostin kolme isoa oliivipurkkia yhdellä eurolla. Tunsin itseni varkaaksi.
Mutta kai siihen tottuisi?
Köyhyys tekee elämästä liian konkreettista, ja se on kauheaa. Mutta liika vauraus sokaisee, ja se on vielä kauheampaa. Ihmiset valittavat ruuan hintaa samalla, kun heittävät pois kolmanneksen ruokaostoksistaan. Vakavaraisilla perheillä ei ole varaa ostaa lapselle 35 euron luomupaitaa. Poliitikot perustelevat autoritaarista talouspolitiikkaa ”niukoilla ajoilla”, vaikka olemme rikkaampia kuin koskaan.
Rikkaus on sosiaalinen ja ekologinen ongelma.
Usein väsyttää elää maailmanajassa, jossa kauhua ja masennusta yritetään piilotella kuin synkkää salaisuutta.
Onko se vain globaalin ympäristö- ja ihmisoikeuskatastrofin vakavuuden kieltämistä?
Konsumerismi on ihmiskasvoista totalitarismia. Väkivalta ja pakottaminen ovat sille tarpeettomia keinoja. Kuluttajat, alamaiset, ovat tyytyväisiä vapauden illuusioonsa. Halutessaan uutta mobiililaitetta he eivät välitä siitä, että heidän halunsa on vallankäytön tulosta, ei luontainen eikä oma.
Vaikka onhan konsumerismillakin tuhoamisleirinsä. Keväällä uutisissa välähtivät tekstiilitehtaitten tulipalo ja romahdus Bangladeshissa. Satoja ihmistä kuoli.
Surullista. Vai onko?
Vastaavaa tapahtuu kaukana meistä sitä enemmän, mitä enemmän meillä tapahtuu ”kasvua”. Jos palkkaus, työturvallisuus ja ympäristönsuojelu hoidettaisiin Bangladeshissa hyvin, maksaisi paita kehä III :n varressa vähintään saman kuin vaimoni putiikissa.
Ja jos tuollaisia uutisia lukee rehellisesti, ne kertovat vain ”ostovoiman” vaarallisuudesta.
Sitten pitäisi vielä kerätä kaikki rohkeus ja lausua kuuluvalla äänellä: ”Ei kiitos!”
🌍 Luotettavaa ja tutkittua tietoa luonnosta ja ympäristöstä Palkittua ja asiantuntevaa luontojournalismia. 🔓 Tilaajana opit tuntemaan luontoa ja eri lajeja ja saat syvällistä tietoa muuttuvasta ympäristöstämme Tilaukseen sisältyy rajaton pääsy digiarkistoon.
🌿 Tilaamalla Suomen Luonnon tuet luonnonsuojelutyötä. Tuottomme käytetään Suomen luonnonsuojeluliiton työhön.
📌 Tilaa nyt – ensimmäinen kuukausi vain 1 €!
Lehti + Digitilaus sisältää
10 painetun lehden numeroa vuodessa.
lehtiartikkelit lisämateriaaleineen (videoita, ääniä, lisäkuvia) helposti verkossa luettavassa muodossa.
Eräs toimittajaystäväni pohtii usein, kuinka toimittaja voisi pysyä puolueettomana. Hän ei esimerkiksi äänestä lainkaan vaaleissa, koska ajattelee äänestämisen paitsi nakertavan hänen uskottavuut taan toimittajana myös vähentävän ajattelun puolueettomuutta sinänsä.
Muutimme kesällä esikaupunkiin. Valitsimme vihreän ja läpeensä keskiluokkaisen rivitaloalueen, koska olemme vihreä ja jos emme pohjia myöten, niin ainakin syvälle keskiluokkainen perhe. Hyppy 1950-luvun lähiöön entisestä työläiskaupunginosasta, joka nykyään on liian keskiluokkainen jopa meille, oli kuitenkin suurempi kuin olisi arvannutkaan.
Vuosi sitten keväällä The New York Times julkisti kirjoituskilpailun. Lukijoita pyydettiin kertomaan enintään 600 sanalla, mitkä ovat lihansyönnin eettiset perustelut.
Taiteilijat rakastavat luontoa. Huomaan sen ystäväpiirissäni: oli kyse niin kirjailijasta, kuvataiteilijasta kuin muusikostakin, luonto on tärkeää. Metsään paetaan rauhoittumaan ja tuulettamaan ajatuksia. Luonnosta ammennetaan inspiraatiota, symboleita, metaforia ja tunnelmaa. Eläinten oikeudet tuntuvat tärkeiltä.